با اجزای اصلی دریل شارژی آشنا شوید
درحال حاضر که با دریل شارژی آشنا شدید، بهتر میباشد بدانید این نوع دریل از چه نصیب هایی تشکیل شده هست.
تصویر یک دریل شارژی با نام اجزای متفاوت آن بر روی تصویر
باتری
از آنجایی که دریلهای شارژی برای تأمین انرژی نیازی تعمیر باتری دریل شارژی به برق ندارند، انرژی مایحتاج خود را از بأتری نگهبانی می کنند که در زمان کارکردن، شارژ را برای مقطع زمان مشخصی محافظت می کند و به موتور اجازه می دهد بهترین عملکرد خود را داشته باشد. این باتریها می بایست بسیار مقاوم باشند. اینک، سه نوع گوناگون باتری وجود داراست که می تواند بوسیله این ابزارها یا هر نوع ابزار شارژی دیگری مصرف شود: نیکل-کادمیم (NiCd)، نیکل-فلز هیدرید (NiMH) و لیتیوم-یون (Li-ion).
تصویر باتری لیتیوم یون دریل
راجع به تفاوت آنان باید بیان کرد که اولین از لحاظ قیمت ارزانتر و از دید وزن سنگین تر است. در مقابل باتریهای لیتیوم یون سبکتر و گران قیمتتر میباشند؛ به دلیل آنکه عمر اثر گذار زمان برتری دارند. یکی از دیگر از ویژگی های باتری های لیتیوم یونی خطر کمتر آنها برای محیط زیست هست.
باید اضافه کرد که هر چه ولتاژ باتری بیشتر باشد حجم، گشتاور و بها دریل شارژی بیشتر میشود و دستگاه می تواند در کارهای سنگین تر و ماهر تری استعمال شود.
کلید روشن بدون صدا
ماشه دریل شارژی در دو نوع الکترونیکی و مکانیکی موجود است و برای افزایش یا کاهش سرعت چرخش استعمال میگردد. در نوع الکترونیکی هر چه بیشتر ماشه فشار داده خواهد شد سرعت چرخش بیشتر می گردد تا به حداکثر برسد و بالعکس. از سرعت ذیل برای باز و بسته کردن پیچ ها به کار گیری می شود تا بتوان در دست گرفتن بیشتری بر روی انجام آن داشت و از هرز رفتن پیچ غربت کرد.
کلید راستگرد چپگرد
این سوئیچ برای تعیین همت دستگاه به سمت راست یا چپ به کارگیری میشود که امکان به کار گیری از این دریل را به عنوان یک پیچ گوشتی شارژی به کاربر میدهد. با وجود این قابلیت، می توانید به راحتی پیچها را ببندید و باز فرمائید.
تصویر کلید راستگرد چپگرد بر روی دریل شارژی
برای رخنهکاری این جهت تکان برای سفت کردن پیچها نیز صحیح می باشد. البته درصورتی که میخواهید پیچ را باز فرمائید، بایستی بیت را در مغایر جهت عقربه های ساعت بچرخانید. این ویژگی با استفاده از دکمه ۲ حالته که در بالای دکمه اصلی دستگاه جای دارد تهیه و تنظیم می گردد.
سه نظام
سه نظامها یکی دیگر از اجزای دریل شارژی هستند که در دو نوع آچاری و خود کار مو جود می باشند. این نصیب در واقع رابط در بین مته و دریل می باشد که در اکثر دریل های شارژی از نوع خودکار میباشد. سه نظام های اتومات برای باز و بسته شدن به آچار نیاز ندارند و فقط با دست محکم میشوند.
تصویر سه نظام اتوماتیک دریل شارژی
دسته نگهدارنده
مجموعه نگهدارنده یکی از کاربردیترین اجزای دریل شارژی است که برای در اختیار گرفتن بیشتر دریل در هنگام کار از مال روکش لاستیکی ضدلغزش میباشد. برخی از دریل های شارژی مجهز به دو مجموعه هستند و به ثابت نگه داشتن دریل و محکم نگه داشتن آن امداد میکند.
شفت یا شافت و مته
شفت در واقع قسمت پررنگ مته هست که موتور و سه نظام را نگه می دارد. همچنین مکانی است که کلاچ در آن قرار می گیرد. برای کنترل دستگاه در گشتاورهای متعدد از کلاچ استفاده میگردد.
مته بخش متغیر یک دریل شارژی است و بسته به نوع سطحی که قرار است سوراخ کاری خواهد شد، اشکال مختلفی دارد. همچنین برای استعمال از دریل به عنوان پیچ گوشتی، مته های پیچ گوشتی مختلفی وجود داراهستند و متناسب به نیاز کاربران قابلیت تعویض دارند.
کلید تنظیم سرعت
دیمر یا کلید تهیه و تنظیم سرعت همان گونه که از نامش معین هست جهت تنظیم سرعت چرخش مته کاربرد دارد و معمولا به صورت ولوم بر روی کلید اصلی تعبیه شده هست.